Zamisel Borisa Kožuha o uporabnosti avtomobilske vleke za vzlet lažjih jadralnih letal je dobila potrditev z drugo odpravi v Bialo Podlasko (BP). Jiri Lenik (AK Rana) je prvi dan dosegel višino 1250,5 m, Boris Kožuh (AK Split) 1217,6 m in Jaroslav Florian (AK Brno) 1116,9 m. V svetovnem merilu so to trije doslej najuspešnejši vzleti s pomočjo avtomobilske vleke. Tako je pokazal Florianov zapisovalec leta, a bo treba pogledati zapise še v drugih dveh zapisovalcih leta, ki so jih uporabili v naslednjih treh dnevih. Vse se je dogajalo na približno 5 km dolgem letališču v bližini mesta, vlečna vrv je bila dolga 2000 m.
K uspešnosti je pripomogel še Marjan Medič s svojimi izračuni. Ne gre pozabiti na starodobno jadralno letalo Zlin 24 Krajanek, ki ga je, po izvirnih načrtih naredil Lenik, sicer pa zasnova letala izhaja iz leta 1948. Čez krila ima 135 kg težak malček 12,12 m. Lenik je od starega letala uporabil samo nekaj kovinskih delov. Pobudnik in glavni člen projekta vleke z avtomobilom je Boris Kožuh, ki že nekaj let preizkuša avtomobilsko vleko. Lani je najvišje prišel 732 m in sicer julija 2018, prav tako v Biali Podlaski, a zatrjuje, da še ni rekel zadnje besede. Vendarle pa je vprašanje ali mu bo uspelo letos še enkrat v Bialo Podlasko, saj bodo s koncem koledarskega leta nekdanje strateško vojaško letališče z obdobja hladne vojne predali drugemu rodu vojske.
V skoraj enotedenski odpravi je bilo obilo zanimivosti, opisanih je še dvanajst utrinkov – na kratko, na Opensoaringu pa kasneje zagotovo še kaj več.
1/ Delavnica za popravilo jadralnih letal v Brnu
Michal Šťastný, lastnik delavnice za popravilo letal, ki je tudi sam jadralec. V njegovi delavnici na letališču Medlanky je najbolj nenavadno, da so med plastičnimi jadralnimi letali tudi lesenjače. Michal trenutno obnavlja letalo VSM 40 Demant, čudovit rokodelski izdelek iz Brna, od katerih je ostal edini, ki bo še letel, lastniki pa so doma na Slovaškem.
Narejen je bil pred mnogimi desetletji v stavbi, ki je bila le nekaj korakov od Michalove delavnice. Ja, povsem obnovljen Bergfalke v njegovi delavnici čaka, da se bo našel navdušenec za stara letala in ga odpeljal.
2/ U krive vrtule
Del ekipe se je sestal v klubskem bifeju aerokluba Medlanky v Brnu. Nosi ime letalskega vijaka, ki je dobil končno podobo ob nehotenem striženju trave. Res, Čehi se znajo zabavati na svoj račun. Sodobnejša elisa visi na steni, druga, prav tako predelana, je vpeta v točilni pult. A ju nihče več ne opazi, saj je letalski okras že dobil brado, vsi pa raje gledajo, kako iz pivskih pip teče rumena tekočina in ocenjujejo njeno peno. Polomljenih elis Narodni tehniški muzej v Pragi ne zbira in zato je avtor Krajanka najbrž ponosen, da ima njegovo letalu na repu napisano, od kje prihaja.
3/ Boris je naročil pravi veter
Boris Kožuh doslej še nikoli ni tako zavzeto preučeval vremena. Rabili smo jugozahodnik. Napovedan je bil dan pred dogovorjenim datumom prihoda v BP in zato smo pritisnili na plin in se prilagodili napovedi. V četrtek 17. oktobra, se je vse ujelo, kot v filmu. Na letališču nismo bili sami, pogostost svojih vzletov smo prilagajali jadralcem na vitlo iz kluba BB Aero. Vsak naslednji dan je bilo na letališču več jadralcev, naši premori med posameznimi leti so bili zato daljši, s svojim avtom in Krajanekom smo vskočili, ko so nam prižgali zeleno luč.
4/ Akrobacije s Krajankom so prepovedane
Zakaj, če pa je letalo skoraj novo? Tako je najbrž pomislil že Jiri, ki je v zahvalo tistemu, ki mu je omogočil uspešen nastop, povezal dvanajst loopingov. Za vsakih sto metrov po enega. Svojega uspeha se je veselil kot otrok. In kdo bi otroku prepovedal, da se ne bi zabaval z igračo, ki jo je naredil sam in ji zaupa. Njegovo zaupanje je bilo očitno nalezljivo.
5/ Svetovna prvakinja v akrobacijah se preizkusi
Zadnji dan naših prizadevanj (sobota) ob slabšem vetru, so se člani BB Aero pomerili v natančnem pristajanju s Perkozem. Kot zadnje dejanje v kratki zgodovini svojega kluba. Med 45 jadralci je bila tudi Malgorzata Marganska, nekdanja svetovna prvakinja s Swiftom v akrobacijah. Boris ji je povedal nekaj o naši akciji in tako si je gospa iz Bielsko Biale prišla ogledat dogajanje. Ponudili smo ji vzlet, ni se branila, še več, izgovorila si je dovoljenje, da tudi sama napravi pentljo. A v zraku jo je zagrabilo, ni se držala dogovora, letalo je premetavala po zraku, kolikor je z višine kakšnih 750 m možno. Bila je navdušena, mi pa smo videli, da je z 49 leti še zmeraj prava športnica.
6/ Letalska šola BB Aero se je poslovila
Za lastnika LŠ BB Aero, ki je želel tržiti z učenjem akrobacij, zahvaljujoč visokim vzletom z vitlom, je bila ukinitev letališča priložnost, da je hkrati zaprl dejavnost BB Aero. Prodali bodo letala in vitlo, učitelji pa se bodo raztepli po svetu. Lastnik BB Aera je na sklepno gala večerjo povabil kakšnih 200 ljudi, vendar je družabni dogodek potekal v precej žalostnem ozračju. Življenje je pač takšno, da o vsem odloča lastnik. Iz velikanske letališke stavbe se je moral umakniti tudi zasebni letalski muzej, ki ga je vrsto let izpopolnjeval upravitelj mogočnega poslopja. Muzejsko zbirko bo lastnik (!) še nekaj časa ponujal na ogled na drugih lokacijah. Zdaj sameva tudi velik plakat ob nekdanjem vhodu v muzej, na katerem piše Per aspera ad astra. Trnje ostaja in zvezde so daleč.
7/ Še dva vzleta Z24 Krajanka z vitlom
Nedeljo je Krajanek opravili še dva vzleta s pravim vitlom. Mirek, upravnik Aerokluba LOT, ki ima ime po poljski letalski družbi, ki se je klubu odpovedala in mu celo s tožbo na sodišču hotelo odvzeti imel, je želel okusiti staro letalo. Niso mu odrekli veselja, čeprav se nam ga je mudilo pospraviti v voz in do teme obiskati še nekdanjo tovarno SZD v Bielsko Biali, letališče Žar in še do teme pripeljati do Brna. Tudi on in njegov klub bo, z vsemi jadralci novembra 2019 postal jadralski brezdomec. Približno tako kot nekoč člani AK Ljubljana in nedavno jadralci iz Slovenj Gradca. Vsi upajo, da je to samo začasno stanje.
8/ SZD vstaja iz pepela
Hiter ogled ostankov nekdanje tovarne jadralnih leta SZD v Bielsko Biali je bil pretresljiv. Mogočna poslopja propadajo. Michal Ombach, ki na novo prevzema majhen delček velikega proizvodnega kompleksa, nam je razkazal kako napreduje obnova manjšega delčka nekdanjega SZD in iz katerega nastaja podjetje Allstar PZL Glider. Ne bomo naštevati, kaj se je dogajalo z nekdanjim podjetjem, bolj pomembno je, da Michal Ombach, jadralni pilot in vrhunski akrobatski pilot vzbuja zaupanje. Natančno ve, kaj želi doseči in prepričal je novega lastnika, da je ponovni zagon izdelave jadralnih letal projekt, ki ima smisel, saj je Poljska potrebuje svojo tovarno, poleg tega pa je Perkoz, jadralni in akrobatski dvosed, prodajna uspešnica. Nova ekipa ljudi se postavlja na noge in najbrž bomo kmalu presenečeni nad njihovo novo ponudbo jadralnih letal.
9/ FD – čudežni člen poljske letalske zakonodaje
V kotu ene od dvoran Allstar PZL Gliders je stala Michalova Mucha 100. Po tem, ko si je precej časa prizadeval, da bi jo registriral, a mu ni uspelo, so ga s poljske CAA obvestili, da so sprejeli zakon, ki dovoljuje letalom, ki imajo skupno vzletno težo 300 kg ali manj, letenje brez registracije in tudi pilotom ni treba, da imajo veljavne licence. Skratka, letalo mora biti zavarovano in lahko gre v zrak. Revolucionarni predpis v svetu jadralnega letalstva je v veljavi šele krajši čas, a samo na Poljskem. Upajmo, da se bo virus deregulacije v tem delu letalstva, ki ga v prevodu imenujejo Flying Devices (FD), razširil tudi v druge države. Res, to bo manjša revolucija v jadralnem letenju in morda se bodo lastniki Much in podobnih letal iz drugih držav zečeli bolj ozirati proti Poljski.
10/ Obisk letališča Žar
Če bi prišli kakšen mesec prej, bi na letališču v Žaru morda srečali Luko Žnidaršiča, ki je preizkusil Diano 2. Na letališču, ki je krepko nagnjeno v dolino, je bilo na štartu več letal. Občudovali smo pristanke po pobočju (bregu) navzgor in čudili smo se jadralnim letalom, ki so v hangarju zložena v nasprotju s tem, kako jih zlagajo povsod po svetu. Tukaj jih potisnejo v hangar z repom naprej. Na koncu pod rep letala podstavijo višjo ali nižjo kozo. Zdi se, da je takšno zlaganje letal učinkovitejše.
11/ Čudenja v Žaru ni bilo konca
Wojciech Kos, upravnik na letališču Žar, ki je vlekel letala z Robinom, je potegnil iz žepa telefon in nam pokazal fotografijo mladeniča. Jutri letim v Celje in na ogled dvoseda na letališče LJBL, ki je podoben Duo Discusu. »A kdo kaj ve o tem letalu? Poznate tega na fotografiji?« je vprašal. Z Borisom sva odkimala in se čudila. Prihodnje srečanje POTK (češki klub starodobnikov) bo septembra 2020 v Žaru, pripravil ga bo Roman Kiełpikowski, sicer eden od učiteljev letenja na letališču Žar.
12/ Na koncu za mizo nekaj o valovih
U krive vrtule v Brnu kroži veliko informacij. Jardo se je ob koncu odprave pogovarjal s Karlom Marešom, jadralcem in restavratorjem letal, pogovarjala sta se o letenju na valovih in uporabi kisika. Po naključju zvem, da je bil tistega rekordnega dne (12. oktobra 2019) tudi Mareš uspešen na valovih. S kolegom sta vzletela v Krnovu in z DD opravila 941 km.
Eden od vodij poljskega jadralskega združenja KSS pa je na Opensoaring poslal kratek INFO o nesreči z valovnega jadranja: »A pilot crashed near Mnichov (Jeseniki Mountains) when flying in the wave. He hit the ground almost vertically with a very high speed having no wings. He was buried under rubble so deep in the soft ground, that for long time it was not obvious, that he was in the plane when the fuselage hit the ground. Finally, he was found there, dead on impact.
He used a medical oxygen device Oxytron, just keeping the tube in his mouth and most likely fell a victim to hypoxia. Anyway, it is still not an official, because investigations are under way. Many Polish pilots use this kind of cheap, manual stuff (I use MH EDS) when flying at high altitudes, ignoring all the warnings and this is first apparently fatal accident of the kind.